Lucrurile sunt simple de la bun început. Știți foarte bine cum e să intrați într-un magazin pentru a cumpăra strictul necesar și ajungeți să vă cheltuiți salariul acolo pe lucruri de care nu aveți neapărată nevoie. Ei bine asta se întâmplă din mai multe motive dar în mare parte nu aveți nicio vină. Aranjamentul produselor, vitrinele atent aranjate și îngrijite, luminozitatea sporită pe anumite produse etc. au puterea de a convinge omul să cumpere ca nebunul.

Indiferent că vorbim de supermarketuri, hypermarketuri, mall-uri, buticuri, magazine, barăci, alimentare, toate au scopul de a ne face să cumpărăm cât mai multe produse de acolo.
Deși pare ciudat, pentru toate aceste lucruri, un singur om este vinovat. El se numește Victor Gruen.
Victor și-a început cariera ca și arhitect dar a ajuns în scurt timp designer de spații comerciale. Deși se afla în mijlocul crizei economice, Victor Gruen a reușit să convingă lumea să cumpere mult mai mult decât strictul necesar. Lucru aproape imposibil în acea perioadă.

Văzând măiestria arhitectului, mai mulți patroni de magazine îl plăteau cu bani frumoși pentru a le aranja magazinele.

Victor Gruen-Creatorul mall-ului

Văzând că lumea poate cumpăra absolut orice dintr-un chioșc de la colțul străzii, Victor și-a dat seama că oamenii și-ar putea face cumpărăturile dintr-un singur loc. Un loc unde să poți mânca, viziona un film, cumpăra haine sau lapte. Un loc unde poți face orice.
Așa a apărut ideea de mall. Totuși ideea lui Gruen nu era ceea ce înseamnă astăzi mall-ul. Pentru el, mall-ul conținea birouri, grădinițe, spitale, școli, cămine etc. El spera că într-un loc relativ mic să concentreze locurile principale ale unui oraș.
Aceste idei au fost doar pe hârtie până în 1952 când patronul de la „The Dayton Company” l-a angajat pe arhitectul Victor Gruen să-i construiască primul centru comercial din lume. Acesta se numea Southdale Center și există și astăzi într-un oraș din America. Practic, în 1956 când primul mall era gata acesta imită piață din centrul orașului doar că era acoperită.
Chiar dacă Gruen nu putea să-și pună în practică toate ideile pe care le avea la început acesta a creat, fără să-și dea seama, designe-ul tuturor mall-urilor din lume.

El a renunțat la ideea de vitrine strălucitoare și luminoase și a mers pe un design urât și sumbru pentru exterior și strălucitor și sclipitor în interior. Gruen a mers pe premiza că cu cât este mai banal exteriorul, cu atât te va impresiona mai mult interiorul.
Primul mall a avut atât de mult succes încât Gruen a fost angajat să construiască mall-uri în toată țara. Aici a fost punctul când nebunia acestor centre comerciale a început.
Când și-a dat seama că ceea ce crease poate avea efecte secundare era totuși prea târziu. Cea mai mare temere a sa era că mall-ul de la marginea orașului o să nimicească încet dar sigur afacerile comerciale din interiorul orașului Când și-a dat seamă de acest lucru, Victor a refuzat să mai construiască mall-uri. Din păcate nu era singurul arhitect capabil să ridice un centru comercial.
Așa a ajuns arhitectul Victor Gruen să fie creatorul mall-ului dar și cel mai mare critic al acestora.

LĂSAȚI UN MESAJ

Introduceti comentariul
Introduceti numele