ANCOM declanseaza lupta impotriva apelurilor falsificate
Incepand cu data de 7 iulie 2025, piata de comunicatii electronice din Romania va suferi o schimbare semnificativa. Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM) a emis o decizie menita sa combata una dintre cele mai inselatoare metode de frauda telefonica: apelurile internationale care afiseaza in mod fals numere de telefon nationale. Aceasta practica poarta denumirea de „CLI Spoofing” (Calling Line Identification Spoofing) si reprezinta un pericol real pentru siguranta utilizatorilor si integritatea sistemelor de telecomunicatii.
Ce este CLI Spoofing?
CLI Spoofing este o tehnica folosita de fraudatori pentru a masca originea reala a unui apel telefonic. In loc sa afiseze numarul real de la care este efectuat apelul, sistemele manipulate de atacatori afiseaza un numar aparent legitim, de cele mai multe ori unul national, cu prefixe romanesti. Scopul este ca destinatarul apelului sa creada ca apelul provine de la o institutie de incredere, cum ar fi o banca, o companie de utilitati sau chiar o autoritate publica.
Fraudele de acest gen sunt periculoase nu doar din punct de vedere financiar, dar si informational. Persoanele pacalite pot divulga date personale, parole, coduri bancare sau pot fi manipulate sa transfere sume de bani in conturi ale fraudatorilor.
Masura adoptata de ANCOM
Conform deciziei emise de ANCOM, toti furnizorii de servicii de comunicatii electronice au obligatia de a implementa masuri tehnice care sa blocheze apelurile internationale care afiseaza numere nationale falsificate. Aceasta masura intra in vigoare de la 7 iulie 2025 si se doreste a fi un pas decisiv in limitarea tentativelor de frauda telefonica din Romania.
Este important de mentionat ca decizia vizeaza strict apelurile initiate din afara Romaniei, dar care apar pe telefonul utilizatorului ca fiind apeluri locale sau nationale. Masura nu afecteaza apelurile reale, initiate corect din tara, si nici cele internationale autentice, atata timp cat acestea isi afiseaza corect identitatea.
Cum vor fi afectati utilizatorii?
Pentru utilizatorul obisnuit, aceasta decizie ar trebui sa aiba un impact pozitiv. In primul rand, riscul de a fi pacalit prin telefon scade semnificativ. Practica fraudarii prin telefon a cunoscut o crestere alarmanta in ultimii ani, iar multi romani au fost victime ale apelurilor inselatoare. Cu noua masura ANCOM, sansele ca un apel falsificat sa ajunga la destinatar vor fi mult mai mici.
In plus, utilizatorii nu trebuie sa intreprinda nicio actiune speciala pentru ca acest filtru sa functioneze. Responsabilitatea cade exclusiv in sarcina operatorilor de telefonie, care vor trebui sa-si adapteze infrastructura pentru a putea detecta si bloca aceste apeluri.
Ce trebuie sa faca operatorii?
Furnizorii de servicii de telefonie – fie ca vorbim despre operatori traditionali de voce sau despre furnizori alternativi de VoIP – sunt obligati sa-si actualizeze sistemele astfel incat sa poata detecta apelurile suspecte si sa le blocheze inainte de a ajunge la utilizatorul final. Aceasta presupune investitii in echipamente de retea, dar si in software capabil sa recunoasca discrepantele intre originea reala a apelului si numarul afisat.
ANCOM va monitoriza implementarea acestei masuri si va putea aplica sanctiuni operatorilor care nu respecta noile reguli. De asemenea, autoritatea poate emite ghiduri si clarificari suplimentare pentru a ajuta industria telecom sa se conformeze eficient si unitar.
ANCOM declanseaza lupta impotriva apelurilor falsificate
Conform datelor raportate de diverse institutii de supraveghere a securitatii informatice si telecomunicatiilor, apelurile frauduloase au devenit o metoda tot mai des utilizata de infractori. In multe cazuri, aceste apeluri sunt primul pas intr-o frauda complexa, care implica obtinerea datelor personale, compromiterea conturilor bancare sau chiar furtul de identitate.
Romania nu este singura tara care adopta astfel de masuri. Practici similare au fost implementate deja in tari precum SUA, Regatul Unit sau Germania, unde autoritatile au recunoscut pericolul reprezentat de apelurile spoofed si au actionat in consecinta. In acest context, decizia ANCOM vine in completarea eforturilor globale de a asigura un mediu digital si telecom mai sigur.
Desi blocarea apelurilor falsificate va deveni o obligatie tehnica pentru operatori, este important ca si utilizatorii sa ramana vigilenti. Iata cateva recomandari simple:
-
Nu oferi niciodata date personale, parole sau informatii bancare prin telefon, indiferent de cine pretinde apelantul ca este.
-
Daca primesti un apel suspect, inchide si contacteaza direct institutia respectiva folosind numarul oficial de pe site-ul acesteia.
-
Instaleaza aplicatii de securitate care pot identifica apelurile suspecte.
-
Raporteaza apelurile inselatoare catre autoritati sau catre furnizorul tau de telefonie.
Decizia ANCOM de a bloca apelurile internationale cu identitate falsificata reprezinta o masura esentiala in protectia utilizatorilor de telefonie din Romania. Este un pas important in modernizarea si securizarea retelelor de comunicatii, si un semnal clar ca institutiile responsabile iau in serios amenintarile digitale. Desi nu este o solutie magica, masura va contribui la reducerea semnificativa a cazurilor de frauda prin telefon si va oferi un grad mai mare de siguranta pentru cetateni.
Pe masura ce tehnologia avanseaza, si metodele de frauda devin mai sofisticate. Prin urmare, asemenea initiative trebuie sustinute si insotite de educatie digitala continua si cooperare intre autoritati, companii si utilizatori