Separare sau izolare retele wireless-ethernet Digi
In acest articol vom descrie o situatie pe care o puteti intampina in reteaua Digi (RCS – RDS) fara sa stiti care este cauza problemei si cum se poate rezolva.

In reteaua Digi, avand internet prin fibra optica si utilizand unul dintre ultimele modele de terminale distribuite (Fiberhome AN5506, Fiberhome HG6544, ZTE F618 sau Huawei HG8143A5) vom intampina urmatoarea problema: dispozitivele conectate la reteaua wireless (WLAN) nu vor putea sa comunice cu dispozitivele conectate la reteaua prin cablu (LAN – Ethernet).

Cel mai frecvent exemplu reclamat de abonatii Digi (RCS – RDS) care utilizeaza unul dintre echipamentele de mai sus este situatia in care avem o imprimanta conectata wireless la ONT-ul Digi si un computer conectat prin cablu. Atunci cand incercam sa ne conectam de pe PC la imprimanta, acest lucru nu va functiona.

Separare sau izolare retele wireless-ethernet Digi
Alte exemple sunt tentativele de a ne conecta de pe smartphone sau laptop (dispozitive conectate la reteaua wifi) la un media server sau un server fizic normal, acestea din urma fiind conectate prin cablu.

By default, exemplele date mai sus nu vor functiona din cauza unei optiuni disponibile pe echipamente prin care retelele wireless si ethernet sunt separate, traficul fiind segregat. Aceasta functie se poate numi (in functie de model, nu ne referim neaparat la cele oferite de Digi) Isolate from LAN / Wireless Isolation / AP Isolation / Station Isolation sau Client Isolation, functie disponibila si pe multe modele de routere.

Dezactivare separare/izolare retele WLAN – LAN

Solutia este una simpla, este necesar sa facem o sesizare la Digi in care sa mentionam ca dorim dezactivarea separarii retelelor wireless si ethernet pentru a putea comunica intre ele dispozitivele din cele doua retele. Este indicat sa facem acest lucru online, pe site-ul Digi Romania – Contact – sesizarea va ajunge direct la departamentul tehnic si se va solutiona rapid (de regula, aceste sesizari se rezolva in maxim cateva ore, chiar mai repede).

Au existat cazuri (destul de multe, conform comentariilor lasate de cititorii media-max.ro) in care clientii au discutat telefonic la departamentul de relatii cu clientii iar operatorii nu au stiut despre ce functie este vorba, fara sa ofere o solutie.

Aceasta problema exista pe toate modelele oferite in ultimii 2 ani de Digi (modelele de terminale mentionate mai sus) insa nu pe toate echipamentele oferite de-a lungul timpului. Desi nu am avut posibilitatea sa testam fiecare model, putem confirma ca pe modelul ZTE F660 nu exista aceasta optiune activata din oficiu.

In concluzie, daca intentionati sa pierdeti timp efectuand troubleshooting pentru simpla configurare a unei imprimante sau pentru a reusi sa va conectati de pe un smartphone (wireless) la un server (conectat prin cablu), asigurati-va ca nu va aflati in situatia descrisa in acest articol.

Daca vom dori la un moment dat activarea izolarii celor doua retele, putem face acest lucru tot printr-o solicitare trimisa catre Digi. Aceasta functie poate fi utila in alte situatii, de exemplu daca avem un local cu dispozitive importante conectate la reteaua ethernet si oferim clientilor localului internet wireless, nu dorim sa aiba acces la serverele / echipamentele conectate prin cablu astfel incat activam functia wireless isolation. Chiar daca in situatia descrisa putem furniza clientilor doar SSID-uri guest, acest lucru se poate dovedi insuficient pentru persoane cu intentii malitioase si ceva mai multe cunostinte in domeniu.

Voi ati intampinat probleme cu accesarea dispozitivelor wireless din reteaua ethernet sau viceversa? Daca da, ce model de ONT aveti de la Digi?

Update 21.02.2021: Pe modelul Fiberhome HG6544c nu functioneaza dezactivarea functiei de separare retele WLAN / LAN;

Update 23.06.2022: Pe Fiberhome HG6544c se poate dezactiva aceasta functie acum, probabil pe ultima versiune firmware;

Update 25.10.2022: Pe ZTE F618V2 exista optiune pentru dezactivare izolare retele LAN/WLAN insa nu functioneaza, se poate dezactiva printr-o sesizare la relatii cu clientii;

LASAȚI UN MESAJ

Introduceti comentariul
Introduceti numele

Toate comentariile sunt aprobate manual iar cele care incalca regulile vor fi eliminate.

22 COMENTARII

  1. Pe un F618v2 instalat de circa o luna, desi la setarile WiFi era dezactivat AP isolation, nu se vedeau echipamentele din Lan cu cele Wlan. S-a rezolvat cu sesizare facuta online, iar cel de la tehnic mi-a confirmat ca pe unele modele ramane bifata separarea cand fac ei update la firmware.

  2. Update 23.06.2022: si totusi, pe modelul respectiv, HG6544c, astazi cel de la Digi mi-au facut separarea, la mai putin de 15 min dupa depunerea solicitarii online pe site la Digi. Alt firmware probabil…

  3. Multumesc pentru informatie, am folosit formularul de pe site-ul lor si in mai putin de 30minute s-a rezolvat (e ora 22.00).
    De ani de zile m-am tot lovit de problema asta TV wifi PC cablu dar am tot ignorat-o.

  4. Rezolvat prin Call cernter, din fericire conita care a vorbit cu mine, desi nu parea in tema, a vorbit mai departe. A durat vreo 10-15 minute cred. ONT ZTE F660RV1

      • Ma bucur ca ai reusit sa rezolvi, este o problema pe care nu o cunosc multi (nici operatorii din call center-ul Digi, dupa cum ai observat 🙂 ) insa cei de la suport tehnic stiu despre ce e vorba, din acest motiv am recomandat mereu sesizarile online deoarece ajung direct la departamentul abilitat, fara sa mai treaca prin call center.

  5. Buna seara.
    Astazi mi-a fost instalat la domiciliu un F618 de la DIGI.
    Am observat ca sunt separate retelele LAN si WLAN
    Am contactat tehnicul lor si mi-au spus ca nu pot dezactiva aceasta izolare pe modelul F618.

    Probabil ca voi opta pentru un router de la ei sau personal, sper sa nu am aceeasi problema!

        • Nu stiam ca nu e posibil pe acest model. Sunt putin nesigur pe informatia transmisa de ei deoarece mai scria cineva ca i s-a spus acelasi lucru pentru un model de Fiberhome pe care intamplator il aveam si eu si pe care suportul tehnic Digi a reusit dezactivarea acestei functii.
          Oricum, cu un router personal nu veti mai avea aceasta problema, aceasta situatie este strict pe ONT-ul Digi.